Ik geef regelmatig advies aan diverse kerken. Wat mij opvalt is dat er veel nieuwe kerken bijkomen. Ik heb hier een lijstje gemaakt waarbij een startende kerk mee zou kunnen beginnen (tussen de € 15.000 en € 20000 voor alleen audio)
graag jullie reacties, aanvullingen etc.
download hier een excel voor nieuwe kerk
Het idee van dit voorstel is dat alles wat nodig is aanwezig is en eenvoudig aan te sluiten is. Tijd om op te bouwen en af te breken is beperkt. Het geheel is ook nog eens lichtgewicht.
Het idee is om 3 (of max 4) flightcases en het speakersysteem (PA/FOH) op een soort vaste plek te zetten. Eén(nr1) flightcase is het mengpaneel, één(nr2) flightcase is aan de zijkant van het platform (bekabeling) en één(nr3) flightcase is aangesloten op het hoofdstopcontact (links, rechts of midden van het platform). Vanuit die flightcase worden alle stroom en signalen (audio, Wi-Fi, in Ear, mengpaneel) gedistribueerd. Dus stroom en signaal van en naar mengpaneel, stroom en signaal naar speakers links en rechts en/of monitor, alle microfoons, alle instrumenten, alles in Ear, Wi-Fi (geen internet maar verbinding met mengpaneel).
Flightcase(nr4) kan een flightcase zijn voor bekabeling (230V) en verlichting en zit (nog) niet in dit voorstel.
De keuze voor de SQ-serie van Allen and Heath heeft verschillende redenen:
– modern, gebruiksvriendelijk, speciaal voor House of Worship
– 96kHz FPGA-verwerking (technisch high-end)
– 48 ingangskanalen
– Klaar voor diepe verwerking
– 12 stereomixen + LR
– 3 Stereo Matrix
– 8 Stereo FX Engines + Speciale Returns
– 64×64 I/O-poort voor audionetwerken
– 32×32 USB Audio Interface (=opnamemogelijkheden)
– Reeks afstandsuitbreidingen (zoals DANTE)
De digitale stage box (in podium rack no3) is aangesloten via een internetkabel dus dat is de enige signaalkabel tussen de stage box en het mengpaneel (stroom zit er ook naast).
De stage box in deze keuze is beperkt voor de lange termijn maar voor nu meer dan goed genoeg. In de (nabije) toekomst kunnen we de stage box uitbreiden met een andere (exact dezelfde) of een andere (maar duurdere).
De DX168 heeft 16 ingangen en 8 uitgangen.
Je kunt 16 microfoons of instrumenten gebruiken. Nu heb ik gepland dat de twee draadloze microfoons in flightcase no3 worden geplaatst en dat ze 2 ingangen gebruiken. (Discussiepunt?)
Voor nu is mijn berekening
– draadloze microfoon
– draadloze microfoon
– vox 1
– vox 2
– vox 3
– vox 4
– vox 5
– vox 6 (en ja, incl. 6 bedrade microfoons)
– Piano L
– Piano R
– Gitaar
– Gitaar L
– E-gitaar R
– Bas
– Drums L (of Cajon)
– Drums R (of Cajon)
Van de 8 uitgangen heb je er minstens 2 nodig voor links/rechts FOH/PA en zoals gepland 6 In Ear Monitoring. Als je een vloermonitor wilt gebruiken, ‘verlies’ je één In Ear Monitoring (8 uitgangen is max).
Vanaf het mengpaneel kunnen we twee kanalen gebruiken voor een apparaat dat muziek afspeelt (direct in)
Zoals je ziet dit er geweldig uit, maar dit is direct het maximum van deze stagebox. Als we willen uitbreiden naar meer dan 16 ingangen of 8 uitgangen, hebben we nog een DX168 (€ 1850) nodig om uit te breiden naar 32 ingangen en 16 uitgangen. En ja, het mengpaneel kan dat en meer aan tot 48dsp kanalen (technische term).
De hoofdluidsprekers zijn 10” QSC-luidsprekers en twee (kleine) subwoofers. De subwoofers zorgen niet alleen voor het beste geluid, maar geven ook een stabiel platform voor de luidsprekers bovenop. Je hebt maar één paal nodig om de luidspreker op te zetten (gemakkelijk op te bouwen en af te breken). Zowel de luidspreker als de sub hebben hun versterkers in de luidspreker en – volgens mij heel belangrijk – een digitale geluidsprocessor. Een DSP beschermt de speaker en de versterker, geeft de beste prestaties in de ruimte en de top-speaker en sub werken samen als één. Natuurlijk zijn de 12” luidsprekers de betere keuze, maar deze combinatie is licht, kan tot 200+ mensen aan (voor perfect geluid) en is goedkoper. Als we later besluiten om te upgraden, kun je weer upgraden naar twee 10“-luidsprekers (dus 4 top- en 2 subluidsprekers) of ga voor de 12” of 15“serie en gebruik de 10” voor monitoring of invulspeakers (voor- of zijkant). De kwaliteit is meer dan goed voor huidig en toekomstig gebruik.
Ik heb in ear monitoring toegevoegd in plaats van vloermonitoring.
Drie belangrijke redenen:
– er komt geen geluid van het platform
– de muzikanten kunnen hun eigen in ear systeem mixen dus
dat scheelt tijd opbouwen
– minder speakers, dus minder gesjouw.
– In de nabije toekomst kan het gebruikt worden voor multitracks, MD/Talk Back, click en guide en dat is niet mogelijk met fysieke vloermonitoring. Heeft de extra stagebox nodig voor inputs.
Behuizing (Casing)
Ik heb twee 15” flightcases op wielen geplaatst. Die koffers wegen 23 KG per stuk (hout). Als je de koffers verrijdt, is het gewicht geen probleem. De koffer is sterk genoeg om alle apparatuur vast te houden en te beschermen. Maar als je de koffer moet dragen (bijvoorbeeld direct op een trap), kies dan voor de lichtgewicht Gator-koffers (plastic). Het is iets duurder maar de bescherming is goed/voldoende. Het enige wat we moeten doen is opnieuw berekenen wat er in welke koffer zit om alles gemakkelijk en robuust aan te sluiten